ویژگیهاى حرفه اى بودن مدیران موفق
در زمان حاضر در سازمانها مدیرانى قادرند در صحنه کار، روز به روز به درجه کارایى خود بیفزایند و بهره ورى خود را افزایش دهند که حرفه اى باشند.
یکى از تعاریف جدید مدیریت به ما مىگوید: مدیر باید بداند، بتواند و انسان باشد.
دانستن، یعنى دانش لازم و مهارت فنى در بودجه ریزى، نظارت، گزارش دهى و... .
توانستن، یعنى قدرت مانور و عمل، مانند تصمیمگیرى، برنامه ریزى، هماهنگى، کنترل و... . انسان بودن، یعنى مهارت روابط انسانى، درک روابط سازمانى و... .
شایستگى
1- دارا بودن دانش روز
2- آشنایى تخصصى با حرفه مورد نظر
3- کسب مهارتهاى ویژه
4- توان استفاده از مهارت
5- بازسازى تجربیات
6- گرایش به انجام کار
انسجام
1- اعتبار بخشى به شخصیت، شغل و سازمان که در آن کار می کند.
2- عملکرد صادقانه
3- رهایى از تعصب
4- بالا بودن درجه فرهنگ کار
5- برخوردارى از انضباط
6- دارابودن وجدان کارى
-7اعتماد کامل به همکاران
پایدارى
1- وظیفه شناسى
2- تعهد به کار
3- وقت شناسى
4- آشنایى با مدیریت زمان
5- جلوگیرى از اتلاف در سازمان
6- پذیرش مسئولیت به طور مسئولانه
انسان گرایى
1- گرایش عمیق به اطرافیان
2- توجه به رفاه دیگران
3- رعایت احترام متقابل
4- احترام به قانون
5- درک مشکلات دیگران
6- درک انتظارات متقابل
در صد بالاى این ویژگیها در درون افراد، باعث میشود که مدیر سازمان همواره به عنوان مرجع تصمیم گیرى و به صورت یک فرد بالنده سازمانى مطرح شود و موفقیت جمع و سازمان را به ارمغان آورد. از آن جایى که هر ذهنى در سازمان می تواند تعداد نامحدودى ایده تولید کند، چنین مدیرى با خیل عظیمى از انسانهاى ایده مند مواجه می شود؛ نه این که او سوق دهنده افرادى باشد که فقط منتظر خزیدن هستند و اصطلاحاً مدیر دست به حرکت فروشى باید بزند.