تعیین و تعریف اهداف برنامه در روابط عمومی
در این مرحله مسئولین روابط عمومی باید به درستی و وضوح از خود بپرسند که به چه اهداف مشخصی میخواهند دست یابند. اهداف برنامههای روابط عمومی یا اطلاعرسانی است و یا ترغیبی و انگیزه دهی. در این مرحله هدف به صورت عینی، شفاف و صریح باید در دو یا سه سطر تعیین و تدوین میگردد.
تعیین مخاطبان برنامه:
در این مرحله برنامهریزان باید مخاطبان مورد نظر خود را مشخص سازند. عموماً مخاطبان برنامههای روابط عمومی را میتوان در سه دسته بزرگ زیر قرار داد:
1-عمومی و همگانی
2-مخاطبان برون سازمانی مورد نظر
3-مخاطبان درون سازمانی Internal Audience
برنامهریزان باید به درستی بتوانند بیان کنند که با چه کسانی باید ارتباط برقرار کنند؟ چه کسانی را باید مطلع کنند یا ترغیب و اقناع سازند؟
جمعآوری گزینههای متعدد اطلاعرسانی و انگیزهدهی به مخاطبان:
پس از آنکه مخاطبان برنامه مشخص گردیدند گزینههای متعددی برای اطلاع رسانی و انگیزهدهی به آنان وجود دارد که در سه طبقهبندی زیر آورده میشوند:
1- مطالب نوشتاری Written Materials
بیانیه مطبوعاتی، خبرنامه، تهیه بروشور و کتابچه، نشریههای داخلی و خارجی، گزارش سالانه و سایت کامپیوتری، پست الکترونیکی و ....
2- مطالب بصری Visual Materials
بیانیه تلویزیونی، تهیه نوار ویدیویی، لوح فشرده، فیلم، اسلاید و ...
3- مطالب گفتاری Spoken Materials
ملاقاتهای حضوری، انجام سخنرانیها، بیانیههای رادیویی، کنفرانسهای رادیویی و خبری و ....
4- مناسبتهای ویژه Special Event
بهرهگیری از مناسبتهای مذهبی، ملی، سازمانی و ابتکاری برای انتقال پیام و ارتباطات با مخاطبان ویژه
تصمیمگیری و اجرای برنامه:
(Executive The Program) اجرای یک برنامه به زمان، نیروی انسانی کارآمد، پرسنل آموزش دیده و تجهیزات و وسایل و تهیه و تدوین یک جدول زمانبندی برنامه نیاز دارد.
مشخص کردن و تنظیم جدول زمانبندی و جدول بودجه:
اجرای برنامه به چه میزان اعتبار دارد؟ بودجه هریک از اقلام جزء در جدول بودجه باید معین گردد و نزدیک به ده درصد نیز جهت هزینههای غیرقابل پیشبینی به میزان کل بودجه افزوده شود.
تهیه نقاط کنترل و ارزیابی پیشرفت برنامه:
(Cheque Control Point and Evalution Procedurse) در پایان برنامهریزی باید در مورد معیارها و ملاکهای کنترل پیشرفت کارها، روشهای تصحیح کارها، ارزیابی نتیجه نهایی برنامه تصمیمگیری کرد. در هنگام تعیین هدفها در مرحله دوم فرآیند برنامهریزی باید این پیشبینیها و نحوه اندازهگیری عینی و کمی اهداف مشخص شده باشد.