تاثیر رنگها
رنگها آنچنان در روح و روان آدمی اثر می گذارد که موجب تغییر رفتار وی میشوند و این نوع تغییر به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر میگردد، یک رنگ بخش میانی مغز را تحریک میکند و در نتیجه بر اعصاب و روان انسان اثر می گذارد .
رنگها آنچنان در روح و روان آدمی اثر می گذارد که موجب تغییر رفتار وی میشوند و این نوع تغییر به تحول در خصوصیات و شخصیت افراد منجر میگردد، یک رنگ بخش میانی مغز را تحریک میکند و در نتیجه بر اعصاب و روان انسان اثر می گذارد . تأثیر رنگ قرمز:نبض را سریع میکند، فشار خون را بالا میبرد، تنفس را افزایش میدهد، خاصیت اشتها آوری دارد، نیرو بخش، محرک، تسکین دهنده برخی بیماریهای پوستی، در کوتاه مدت روان شخص را تحریک می کند؛لذا استفاده از لباس قرمز برای انجام تلاش و کوشش زیاد جهت تحریک اشتها و کسب انرژی برای مبارزه در تمام زمینهها مناسب است، ؛ افراد عصبی نباید در معرض رنگ قرمز قرار گیرند؛زیرا موجب تشدید ناراحتی شان میگردد، رنگ قرمز برای مدت کوتاهی برای انسان خوشایند است ولی پس از مدتی آزار دهنده شده و باعث اذیت روانی و ایجاد خستگی میشود. تأثیر رنگ زرد:حالت تحریک کننده ذهنی و هوشی دارد و شدیداً موجب تقویت فکر انسان می شود، موجب آرامش و خوشحالی در روحیه انسان میشود به طوری که در قرآن به آن اشاره شده«صفراء فاقع لونها تسر الناظرین»2 اثر تحریک کنندگی آن بر فشار خون و تنفس کمتر از رنگ قرمز است، این رنگ بیشتر اثر تلقینی دارد. این رنگ،رنگ روحانی و ایده آل و فیلسوفی و تحریک کننده فکر و آرام کننده برخی حالات عصبی میباشد. در آیات قرآن پنج مورد از رنگ زرد استفاده شده که یک مورد آن اشاره به تأثیر شادی بخش رنگ زرد دارد: «انها بقرة صفراء فاقع لونها تسر الناظرین»(سورهی بقره، آیهی69) و یک مورد دیگر رنگ زرد را به موی شتر منسوب داشته: «کانّه جمالت صفر».(سورهی مرسلات، آیهی33( از زراره منقول است:امام محمد باقر(ع) بیرونآمدند در حالی که جبّه خز زرد و عمامه زرد و رداء خز زرد پوشیده بودند. تأثیر رنگ آبی:این رنگ موجب افزایش فعالیتهای حیاتی سلول ها می گردد، انسان در مواجهه با این رنگ احساس آرامش مطبوعی میکند، تماس مداوم با این رنگ حتی در سطح وسیع ایجاد خستگی یا اثر سوء ندارد، لذا می تواند در محیط کار و زندگی مورد استفاده قرار گیرد، حرارت اضافی بدن را کاهش می دهد، آرام کننده و طراوت بخش سیستم اعصاب است، این رنگ درهای رحم و شفقت و فهم را باز میکند.
تأثیر رنگ سبز:برای محیط کار و زندگی مناسب است و اثر مفرّح و ملایمی دارد که تماس مداوم با آن اشکالی ایجاد نمی کند. درآیات قرآن زیباترین رنگی که معرفی شده،رنگ سبز است که بساط بهشتیان و جامه های حریر و ابریشم آنان به رنگ سبز میباشد. «و یلبسون ثیاباً خضراً من سندس و استبرق؛و جامه هایی سبز از پرنیان نازک و حریر ستبر میپوشند».(سورهی کهف، آیهی31( «متکئین علی رفرف خضر و عبقری حسان؛ بر بالش سبز و فرش نیکو تکیه زده اند».(سورهی الرحمن،آیهی76( «عالیهم ثیاب سندس خضر و استبرق؛بهشتیان را جامههای ابریشمی سبز و دیبای ستبر در بر است».(سورهی انسان،آیهی21( علاوه بر اینکه بساط بهشتیان در قرآن به رنگ سبز توصیف شده، آیات دیگر که اشاره به روئیدن گیاهان در سطح زمین دارد،دلالت بر تأثیر مفرّح و ملایم رنگ سبز مینماید. تأثیر رنگ سفید:رنگی ملیح و برّاق، گریزاننده میکروبها، علامت پاکی، لباس سفید باعث میشود انسان آنگونه که هست جلوهگر شود و از طرفی نوعی اثر مفرّح و دلگشا و روحانی دارد. در اسلام نیز پوشیدن لباس سفید فراوان توصیه شده است. پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «البسوا البیاض فانه الطیب و اطهر و اکفنوا فیه موتاکم؛ جامه سفید بپوشید که آن نیکوترین و پاکیزهترین رنگهاست ومردگان خود را در آن کفن کنید». امام صادق(ع) میفرمایند: حضرت امیرالمؤمنین(ع) در اکثر اوقات جامه سفید میپوشیدند. در قرآن کریم آنجا که سخن از بهشتیان و بندگان جاوید، رحمت الهی، بادههای لذیذ بهشتی و از معجزه موسی است ـ که نشانه قدرت خدا و درخشندگی واقعیت حق است ـ از رنگ سفید استفاده شده است. «یوم تبیض وجوه و تسودّ وجوه؛ روزی که چهره هایی سپید و چهره هایی سیاه گردد».(سورهی آلعمران، آیهی106( «و اما الذین ابیضت وجوههم ففی رحمة الله هم فیها خالدون؛اما سپید رویان همواره در رحمت خداوند جاودانند».(سورهی آلعمران، آیهی107( «بیضاء لذّة للشاربین؛ بادهای سخت سپید که نوشندگان را لذتی خاص میدهد».(سورهی صافات، آیهی46( «واضمم یدک الی جناحک تخرج بیضاء من غیر سوء؛ دست خود را به پهلویت ببر سپید بی گزند برمیآید».(سورهی طه، آیهی22( تأثیر رنگ سیاه: برخلاف رنگ،سفید رنگی بیتحرک و ساکت و ساکن و غیر محرک، ضمن عدم ایجاد هر گونه تحریک روانی و جسمانی باعث کاهش سایر فعالیتها میگردد و سستی و کندی را حاصل میشود، تسخیرکننده و متأثر کننده است، لذا توصیه شده که از پوشیدن لباس سیاه مگر درمواقع لزوم خودداری شود. حضرت علی(ع) میفرمایند: لباس سیاه نپوشید که آن لباس فرعون است». پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: مکروه است سیاه مگر در سه چیز در موزه(کفش) و عمامه و عبا در قرآن نیز چهرههای زشت و کریه و جهنمی به رنگ سیاه توصیف شده است. «و اذا بشر احدهم بالانثی ظلّ وجهه مسوداً و هو کظیم؛هرگاه یکی از آنان را به دختر مژده آورند چهرهاش سیاه میگردد».(سورهی نحل، آیهی58( «یوم تبیض وجوه و تسودّ وجوه؛(قیامت) روزی که چهره هایی سپید و چهرههایی سیاه گردد».(سورهی آلعمران، آیهی106( «یوم القیامة تری الذین کذبوا علی اللّه وجوههم مسودّة؛روز قیامت کسانی را که بر خدا دورغ بستهاند دو سیاه میبینی».(سورهی زمر، آیهی60( تأثیر رنگ خاکستری:رنگی است آزاد از هر گونه محرّک یا گرایش درونی، نه اضطراب آفرین است و نه آرام بخش. این رنگ موجب میگردد که چشم و اعصاب دچار خستگی و ملامت نگردند، زیرا اعصاب چشم نه اجباری دارند که بمانند مواجهه با سفیدی،با شدت آن مقابله کنند و نه مجبورند که بمانند مواجهه با سیاهی فشاری را متحمّل شوند. اوالدهرینگ فیزیولوژیست مشهور چنین گفته است:«چشم و اعصاب همیشه تمایل بیشتری به رنگ خاکستری دارند و موقعی که این رنگ وجود نداشته باشد فقدانش ناراحتی ایجاد میکند،زیرا آرامشی که در اثر رنگ خاکستری بوجود میآید از بین میرود، اثر آرام بخشی را که رنگهای هارمونی روی اعصاب انسان میگذارند همان اثر را رنگ خاکستری نیز دارد.اثرات روانی رنگ خاکستری باعث شده است که از دید روانشناس رنگهای اصلی شامل زرد، آبی، قرمز، سبز به اضافه دو رنگ خنثی یعنی سفید وسیاه باشند.در حالی که رنگهای اصلی از نظر نقاش زرد، قرمز، آبی و از نظر فیزیکدان قرمز، آبی و سبز است. رنگهای آبی، سبز و خاکستری تعدیل کنندهی نیازهای روحی و روانی انسان بوده و در نهایت تأمین کننده سلامت چشم و تعادل جسم و روح انسان است، لذا پروردگار یکتا در خلقت طبیعت،حکمتی داشته است که بیشترین رنگ در طبیعت را سه رنگ سبز و آبی و خاکستری قرار داده است و دعوت به سیر در روی زمین علاوه بر جنبه تنبّه و توجّه به آیات الهی تأثیر آرام بخش و حفظ تعادل روحی و عصبی در انسان است در نتیجه تماس با طبیعت که در آن انسان یا با رنگ مفرّح و نشاط آور سبز و یا با رنگ آرام بخش آبی و یا رنگ متعادل و بیتفاوت خاکستری سروکار دارد به طور طبیعی تحریک میشود و کسل و ملول و خسته نمیگردد. |